Het laatste gesputter ( hoop ik)

De afgelopen twee weken is er uiteraard getraind. Met ups and downs.
Het grootste leed is geleden. De spanning is uit mijn been. Maar ik heb nog wel wat last van mijn enkel op een of andere manier. Het gekke is dat ik er soms helemaal of bijna geen last van heb. En de volgende keer is het er ineens weer.
imageMaar goed, geen gezeur. Ik loop dus ik besta.
Terwijl half Nederland geveld is door de griep was ik plots ineens verleden week zaterdag niet lekker. Een dag op de bank en in bed met 39.5 koorts. 14 uur geslapen en de volgende dag was ik weer het wijffie. Nog een lelijk hoestje maar zondag had ik weer praatjes voor 10 en koortsvrij.
Dus liep ik deze week 4 keer. Met twee keer een duurloop van rond de 20 km. image
Het ging zeker niet vanzelf. Met name als ik wat klim voelt het of de benen zomaar vollopen.
Zal nog wel wat gesputter van het lijf zijn.
Toch het record van 2016 gelopen. 60 km in een week. Een 1 x bodypump
imageEn vooral bijna alles trails, 50 van de 60 km. Overdag de route van de Petzltrail gelopen en vandaag in de bossen van Rucphen. Daar lopen drie mtb routes die aan elkaar 45 km zijn. Dat ga ik binnenkort eens checken met de Mtb. Want op zich is het niet ver van Rotterdam. image
Ik ben bijna even lang onderweg naar het lage bergse bos als het verkeer tegen zit dan naar de bossen van Rucphen.
Next stop is volgende week een training met Laurens waar ik altijd verrot ga en een trail van 30 km. Eens kijken of ik de 70 km week totaal kan halen zonder te veel gesputter van de enkel.

Posted in Trainingen 2016 | Leave a comment

Getest – Yaktrax Run / sneeuwkettingen voor hardlopers

imageIk heb ze al een seizoen in mijn bezit maar het zijn nu eenmaal geen dingen die je vaak gebruikt.
De Yaktrax Run – een soort ijzertjes voor sneeuw en ijs die je onder je schoen doet en je grip geeft. Een soort sneeuwkettingen eigenlijk. Deze zijn speciaal gemaakt voor de hardloper.
Een simpel concept. Rubbers met aan de voorkant 6 spikes en aan de achterkant gevlochten ijzer. Het zit met een klittenband om je schoen.
Om je schoen doen is erg simpel en in een minuut gebeurt.
Het is erg licht en makkelijk op te vouwen en daarom simpel weg te stoppen in je rugzak.
Ik heb er nu twee keer mee gelopen waarmee ik er serieus mee gerend heb tijdens de icetrail. Daar was het overigens verplicht materiaal.
Met omhoog gaan heb je echt meer grip en kun je toch stevig doorstappen met de Yaktrax. image
Naar beneden heb ik vol gas gegeven met die dingen onder mijn schoenen. Het gaf mij vertrouwen en ik had goede grip. Toch ging ik ergens glijden en het gevolg was dat ik een lange schuiver maakte met hoge snelheid. Dat was dan wel gelijk een goede test want ondanks dat en imageproberen te stoppen met mijn schoenen en Yaktrax, zaten ze er nog steeds onder toen ik uiteindelijk beneden was.
Ze zitten dus echt stevig om je schoenen.
Groot voordeel van het lichte en opvouwbare materiaal is dat je het heel makkelijk in je rugzak steekt. Dus als je op pad gaat en er is sneeuw of er wordt sneeuw verwacht is het erg handig om Yaktrax bij je te hebben. Waarschijnlijk zal in de toekomst ook steeds meer wedstrijden het als verplicht materiaal opgeven.
Bij de Icetrail was het verplicht maar ook de ToR de geants heeft het nu in de lijst staan.
Ik heb ondertussen de Yaktrax al regelmatig bij me gehad maar niet gebruikt.  image
De keren dat ik ze gebruikt heb was ik er meer dan tevreden over. Het geeft je grip en zekerheid en het voelt niet alsof je logge ijzers aan je voeten hebt.
Overigens heb ik er ook mee gerend op een stuk waar geen sneeuw lag en daar kon ik gewoon mee rennen. Je imagemoet wel wat voorzichtiger zijn uiteraard.
Verder zijn ze ook ideaal voor wandelingen want je loopt er gewoon makkelijk mee.
Dus ook mee op wintersport !
Een paar Yaktrax kost 49,95 euro en zijn hier te koop.

Posted in Diversen gadgets, Hardloop Gear en Gadgets, Schoenen | Tagged , , , , , | Leave a comment

Stiekem ben ik een ubersissie!

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen. Ik heb een pestpokkehekel aan dit weer, ik haat het en dan druk ik mij voorzichtig uit. Regen en wind, gatverdamme!! image
Eigenlijk is dat dus een periode van het jaar waar ik gewoon zou moeten cocoenen. Niets doen, lekker warm bij de kachel, boeken lezen, warme chocolade drinken, series kijken en meer van die leuke dingen.
Maar ja, wil je een beetje normaal een wedstrijd finishen verderop in het jaar zal je toch echt deze periode ook moeten trainen.
Afgelopen jaren was ik meestal twee maanden op uitzending in deze periode, dat scheelt dan toch weer. Nu niet.
imageEn dus zal ik moeten dealen met dat zeikweer.
Mopperend en uitstellend ga ik uiteindelijk wel ergens op pad. Maar als er enigzins een reden is waarom het niet kan of zou lukken is er al gelijk een stemmetje in mijn hoofd die zegt ‘ skip die training’.
Uitendelijk ga ik wel maar niet vanzelf. En soms, ja soms skip ik omdat ik er gewoon geen zin in heb. Je stuurt je hond nog niet naar buiten, waarom zou ik dan gaan? Juist – niet dus.
De winter is niet erg maar dan gewoon koud en een blauwe lucht. Of sneeuw, verse sneeuw.
Maar niet dat kloteweer waar het heel de dag zeikt van de regen en je weggeblazen wordt.
Of het is droog en als ik ga rennen begint het te regenen. Gewoon omdat het kan.
En ik nog meer kan zeiken dat ik het haat.
Het is ook vooral omdat ik in de stad woon en het normale rondje dan echt geen zak aan is. En ik langs het water ook nog eens extra wegwaai.
imageDus probeer ik strategieen te verzinnen om dit te overleven en toch door te trainen.
Een trainingsweekend met vrienden helpt. Dan ga je toch. We kiezen een mooie omgeving en dan is fietsen en lopen gelijk een stuk leuker.
Als het lukt ga ik zelf naar een leuker gebied maar dat lukt ook niet altijd omdat je toch een uurtje moet rijden.
Dus vanaf nu heb ik twee weekenden in de maand gepland als trainingsweekend. Dan veel doen en vooral een lange loop, maar ook lekker op de mtb.
De korte loopjes geef ik mijzelf wel een schop onder mijn reet. Of ga ik lekker warm in de sportschool trainen waar geen wind en regen is.
Of zoals vandaag, ook goede optie. In de tunnel trainen. Zwaar qua training maar droog en windstil.
Kortom, ik ben in deze maanden een ubersissie. Stiekem haat ik het om in dat kloteweer te trainen. Iedereen die zegt dat hardlopen altijd leuk is, lult uit zijn nek. In deze dagen is er geen zak aan!
Maar na regen komt zonneschijn! Dus ook nu zal weer de lente komen, hopelijk erg vroeg want ik ben er nu al klaar mee!

Posted in Trainingen 2016 | Leave a comment

In bad liggen maakt je sneller?

Was eerst in een ijsbad liggen ideaal voor de hardloper. Nu heeft men een onderzoek gedaan naar trainen in warmte.
Het idee is  dat als je ongeveer twee weken in hitte traint je bloedplasma toeneemt en dat uiteindelijk leidt tot betere prestaties.
Zo zijn er onderzoeken gedaan met trainen in saunas maar nu ook als je in bad gaat liggen na een training. Klinkt ideaal! image
De Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports heeft een onderzoek gepubliceerd van Michael Zurawlew en zijn collega’s van de Bangor University.
Men heeft 17 personen een 6 daags protocol laten afwerken. 40 minuten hardlopen in 17,7 graden en erna 40 minuten in een bad  liggen.
10 lopers lagen in een bad  van 40 graden. Voor de overige 7 was het bad 33,8 Graden. Voor en na deze zes dagen zijn er testen genomen en is er naar de prestatie gekeken.
Daar zag men oa dat het plasma volume toegenomen was met drie procent na hete baden. De hete baden groep liep 4,9 procent sneller in een 5 km test.
Er zal nog veel onderzoek gedaan gaan worden naar dit fenomeen. Maar men geeft wel aan dat het wellicht interesant is om hete baden te gebruiken als voorbereiding als je een wedstrijd gaat doen in de hitte.
Alex hutchinson schrijft er een artikel over. Die kun je hier lezen.

Posted in Hardlopen Medisch | Tagged , | Leave a comment

Splitwise – ideaal voor een trainingsweekend

spliwiseGemak dient de mens. Als je een weekend weg bent met vrienden, zeg een trainingsweekend met 8 man. Dan kan het nog wel eens verwarrend worden wie nu wie en wat en hoeveel betaalt.
Daar zijn ondertussen een aantal apps voor gemaakt. Een ervan is Splitwise, een gratis app. Even een account aanmaken en je kunt een groep aanmaken.
Vervolgens is het heel simpel. Je voert in wie wat betaald en de app berekent precies wie nu nog geld van wie krijgt.
Geen gedoe meer met bonnetje en verwarring.
Ideaal!
Functioneert op iphone, Android en het web.

Posted in Apps IPhone, Hardlopen Algemeen, Reizen | Tagged | Leave a comment

Les Lucioles – trailen zoals trailen bedoel is

Het plan was een trainingsweekend in Limburg. Mountainbiken en trailen. Al snel waren we met 6 en was het weekend geregeld. Nu bleek er ook een trail in de buurt te zijn op zaterdagavond.
Georganiseerd door Les Courir Celestes. Dat zijn altijd toffe wedstrijden en kleinschalig.
imageHelaas was het vol. Na een mailtje aan Louis was het snel geregeld en hadden we 6 startnummers. Perfect, overdag op de mountainbike en in de avond een trail van 22 km. Als je dan wilt trainen….
Soiron, wie kent het niet. We hadden geen idee waar we nu zouden lopen. Maar die gasten weten altijd mooie trails te organiseren dus ik had er vertrouwen in.
Een grote tent, startnummer ophalen en om 18 uur waren we weg.
Hoofdlampen aan en we verdwenen in het donker. Ik zou samen met Nico lopen. Na 5 minuten kwam de eerste steile klim. Een lint vol lampjes zagen we boven ons.
Daar was al snel duidelijk dat het een grote blubberzooi was. Glibberen en glijden.
Op een of andere manier kreeg men het voor elkaar om fikse steile klimmen steeds terug te laten komen en even zo steile afdalingen. Het zorgde voor soms hilarische taferelen. image
Soms kwam je terecht in modderstromen. Water waar ik soms tot onder mijn knieen in verdween.
Diepe modder waar je gewoon moet trekken om je voeten eruit te krijgen.
Het kostte even wat tijd om in het ritme te komen maar ik was volledig in mijn element. Vooral de afdalingen waren super! Wel loodzwaar allemaal maar gewoon Geweldig.
Mijn benen waren net wat beter dan die van Nico. Vooral met afdalen moest ik steeds even wachten. Niet erg maar naarmate de tijd verstreek kreeg ik het koud.
In een klim was ik al even boven en toen Nico er was had hij serieus hongerklop. Eten en drinken en hij trok weer bij. Daarna werd ik niet echt meer warm.
imageDus bij de volgende stop ben ik doorgelopen, gewoon te koud. Op 15 km ben ik begonnen aan een inhaalslag. Dat was wel erg lekker. Met name im de afdalingen vloog ik veel mensen voorbij. Die laatste 7 km heb ik zeker een man of 70 ingehaald.
Uiteindelijk kwam ik 5 minuten na Jeroen binnen na 3.32 uur , 22 km en 1100 hoogtemeters. Wat een spectaculaire tocht! Nico kwam 15 minuten later en de andere drie een klein uurtje daarachter.
De finish was geweldig, een lint met kaarsen en de muziek van ver. De jongens van Celestes stonden je dansend binnen te halen en ik kreeg gelijk een glas bier in mijn  handen. image image
Erna was er een bord pasta en dat samen met hun eigen bier zorgde voor een mooi trail feest.
De grote tent was verwarmd, muziek en alle trailers aan het bier. Toen wij uiteindelijk weg gingen stonden ze te dansen op de tafels. Een mooi trailfeest is compleet.
Louis ontzettend bedankt! We will be back!
Oh ja, kosten inclusief pasta en exclusief verzorgingsposten – 12 euro.
Diezelfde dag reden we ook nog 25 km en 400 hm op de mtb. Een mooie trainingsdag met totaal 1500 hm.
Vrijdag liep ik met Nico een dik uur en reden we 45 km op de mtb. Waarvan we het laatste half uur beide totaal naar de klote waren. Dat was een koude dag met nog op meerdere plekken sneeuw!
Zondag hadden we nog een mooi mtb rondje in gedachte maar dat liep iets anders. image
We reden in totaal 11 keer lek!!! En dat met 6 man, bizar. Wat bleek, men had de meidoornstruiken langs het mtb parcours gesnoeid! En bedankt.
Na 17 km zijn nico en ik met lekke banden gaan lopen terwijl de anderen de auto gingen halen. Alle reservebanden op en alle plakspullen op. Hoe bizar is dat?
imageBanden vol gaatjes.
Hoe dan ook, het was een meer dan geslaagd trainingsweekend met totaal bijna 90 km op de mtb en 32 km trails lopen. Met daarbij heerlijke biertjes en veel gezelligheid is het voor herhaling vatbaar. Er liggen nog een hoop mtb routes en trails die we kunnen verkennen.
En een hoop biertjes te proeven  die ik nog niet ken.

Posted in Trail Wedstrijden, Trailrunning, Trainingen 2016 | Leave a comment

De flowrunning playlist

Ik loop bijna altijd met muziek. De keuze voor welke muziek hangt erg af van mijn stemming.
Met de komst van bv Spotify zijn keuzes veel makkelijker geworden. Je kunt geweldige lijstjes maken met powermuziek, dance, een mix, alles kan.
Maar soms loop ik en wil ik wel muziek horen maar meer als achtergrond. Muziek waar ik niet heel specifiek naar luister maar wel lekker is.
En zo is de flow lijst ontstaan. Een mix van dance muziek maar toch niet echt. Een ritmisch rustige muziek waar ik in een soort trance van kan raken als ik lekker loop. Een flow.
Hoe dan ook, wil je een uurtje of 4 gaan lopen. Luister eens naar dit lijstje. Ik vind het een heel fijn lijstje!

Posted in Nike+Ipod/Hardloop Muziek | Tagged , , | Leave a comment

Iets minder slowly en vooral zonder pijntjes!

Het doel was deze week om rond de 50 a 60 km te lopen. Zonder problemen vooral. En vooral ook een paar trainingen achter elkaar. Een week na de naalden voelt alles een stuk beter en probeer ik trouw het een ander los te rollen met dat onding. Alles voor het goede doel.
Ik merk vooral dat ik meer last heb als ik gewerkt heb en erna ga rennen. Dan heb ik al 10 km plus op het werk gelopen en om er dan nog 10 achteraan te lopen gaat niet vanzelf. dan voel ik mijn enkel en kuit.
Dus wilde ik deze week proberen om maar 1 keer na het werk te rennen en de overige dagen voor het werk of op de vrije dag te lopen. 12573152_10153936238816520_589011992911469889_n
En zie daar, het totaal zijn 5 looptrainingen waarvan de laatste vandaag was en zomaar 20 km was. Het voelde dat ik nog langer kon lopen en vooral ik had nergens last van. Dat terwijl ik de dagen ervoor ook 2 x een uur had gelopen. Dus drie dagen achter elkaar lopen leverde geen problemen op.
Een van de 11 km loopjes liep ik binnen het uur. Dus zomaar iets van tempo.
Fijn om weer zo te lopen. Kan ik nu beginnen om de km’s op te voeren en duurlopen gaan doen. En vooral, ik kan mij weer voorzichtig op de trails begeven.
Deze week trouwens ook nog 1 x gespind en 2 keer bodypump gedaan.
12509782_10153931337411520_2291854630963048028_nVandaag voor de 20 km een uur bodypump en zelfs dat ging goed ondanks alle lunges en squads. Een totaal van 9 uur sport deze week. Er komt structuur in het geheel en vooral lijken de pijntjes verleden tijd te zijn.
Volgende week komt er een mooie trainingsweek. Een dag TMPT training (schieten, granaat gooien, hindernisbaan, orienteren) Dan een lang weekend buiten spelen op de mbt en lopend. Ik heb er ontzettend zin in, al was het maar om het feit dat de herberg 100 soorten bier heeft!

Posted in Trainingen 2016 | Leave a comment